Artykuł sponsorowany

Kto i pod jakim warunkiem może prowadzić ewidencję księgową w formie KPiR?

Kto i pod jakim warunkiem może prowadzić ewidencję księgową w formie KPiR?

Mniejsze firmy i jednoosobowe działalności gospodarcze rozliczają się w oparciu o Księgę Przychodów i Rozchodów (KPiR). To ich podstawowy obowiązek. KPiR daje możliwość prawidłowego udokumentowania wszystkich transakcji gospodarczych, jakie były zawierane podczas roku podatkowego. Kiedy konieczne jest prowadzenie ewidencji księgowej w formie Księgi Przychodów i Rozchodów? Kto zajmuje się bieżącym kontrolowaniem i uzupełnianiem tego dokumentu?

Czym jest Księga Przychodów i Rozchodów?

Księga Przychodów i Rozchodów to przejrzysta, nieskomplikowana ewidencja, w które zapisuje się zdarzenia gospodarcze, jakie nastąpiły w danej firmie (mowa o przychodach i kosztach). Dzięki niej można bezproblemowo wyliczyć zaliczki na podatek dochodowych dla tych firm, które korzystać z ogólnych zasad rozliczeniowych, podatku liniowego. Jednocześnie muszą one spełniać status małego podatnika (tzn. że wysokość przychodu danego przedsiębiorstwa wraz z podatkiem VAT nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym 1,2 mln euro).

Księga Przychodów i Rozchodów to domena tzw. uproszczonej księgowości, powiązanej z małymi firmami i jednoosobowymi działalnościami gospodarczymi.

Co obejmuje Księga Przychodów i Rozchodów?

Księga Przychodów i Rozchodów obejmuje wiele dokumentów – tzw. dowodów księgowych (to podstawa dokonania zapisu w niej). Mowa o rachunkach, fakturach VAT, fakturach RR, dokumentach celnych, innych dokumentach potwierdzających rzeczywiste operacje gospodarcze (np. raporty fiskalne, dowody opłat, noty księgowe).

Wszystkie dowody księgowe muszą być opatrzone stosownymi datami i wskazywać, jakie są strony danej transakcji finansowej. Ponadto powinny zawierać opis przedmiotu operacji oraz wartość, jakiej dotyczyła operacja gospodarcza.

Kto prowadzi Księgę Przychodów i Rozchodów?

Prowadzeniem Ksiąg Przychodów i Rozchodów zajmują się księgowi, pracujący w profesjonalnych biurach rachunkowych. Przykładem jest biuro rachunkowe MKF, z siedzibami w Poznaniu i Gnieźnie, które specjalizuje się w kompleksowej obsłudze księgowej oraz doradztwie w zakresie podatków. Istnieją – co prawda – programy księgowe online, jednak przedsiębiorcy znacznie bardziej polecają zainwestowanie we własnego księgowego. To bezpieczniejsza opcja, pozwalająca uniknąć późniejszych kłopotów z ZUS-em.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.