Kto może korzystać z uproszczonej formy prowadzenia ksiąg rachunkowych?
Prawo polskie przewiduje możliwość prowadzenia tzw. małej księgowości. Taka uproszczona forma prowadzenia ksiąg rachunkowych jest dla wielu przedsiębiorców atrakcyjniejsza od pełnej księgowości. Nie wszyscy mogą z niej jednak skorzystać. Sprawdź, jakie warunki trzeba spełniać, żeby móc korzystać z takiej formy rozliczania przychodów i rozchodów firmy.
Dla kogo uproszczona forma prowadzenia ksiąg rachunkowych?
Księgowość uproszczoną mogą prowadzić podmioty spełniające dwa rodzaje kryteriów – dotyczących formy działalności i wysokości przychodu. Co do formy działalności, może to być:
Przeczytaj również: Jak wybrać dobre biuro rachunkowe?
osoba fizyczna,
spółka cywilna osób fizycznych,
spółka jawna osób fizycznych,
spółka partnerska,
spółdzielnia socjalna.
Jeśli podmiot należący do wyżej wymienionej listy w ciągu roku osiągnie przychód nie przekraczający 2 000 000 euro, może prowadzić księgowość uproszczoną. Zadanie to warto powierzyć specjalistom, którzy dopilnują poprawności zapisków i terminowości rozliczeń. W prowadzeniu uproszczonej księgowości specjalizuje się biuro rachunkowe Warszawa Wola – Ok-Service.
Przeczytaj również: Jakie są formy opodatkowania działalności gospodarczej?
Rodzaje uproszczonej księgowości
Tzw. mała księgowość może obejmować 3 różne formy opodatkowania. Są to:
opodatkowanie na zasadach ogólnych albo podatek liniowy – prowadzi się wtedy Podatkową księgę przychodów i rozchodów (KPiR);
ryczałt od przychodów ewidencjonowanych – prowadzi się wówczas Ewidencję przychodów opodatkowanych ryczałtem;
kartę podatkową.
Podstawową formę uproszczonej księgowości stanowi prowadzenie KPiR. Warszawa to miasto, w którym wiele firm korzysta właśnie z tej formy prowadzenia ksiąg rachunkowych.
Przeczytaj również: Biuro rachunkowe dla małej firmy. Na co zwracać uwagę?
Prowadzenie KPiR
Prowadzenie Podatkowej księgi przychodów i rozchodów wymaga stosowania wytycznych podanych w przepisach. Księgę można założyć w dniu rozpoczęcia działalności albo 1 stycznia danego roku podatkowego. Powinna ona zawierać minimum 17 kolumn, z których każda musi być sumowana pod koniec okresu rozliczeniowego. Koszty można ujmować, stosując metodę kasową albo memoriałową. Pierwsza z tych metod jest uznawana za prostszą.
Jeśli chcesz mieć pewność, że prawidłowo korzystasz z uproszczonej formy prowadzenia ksiąg, najlepiej skorzystaj z pomocy doświadczonego księgowego. Jego rozległa wiedza i doświadczenie, pomogą Ci dokonać słusznych wyborów i uniknąć błędów w prowadzeniu rozliczeń.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana