Zaufanie dla Biura Rachunkowego – warunki współpracy, na co zwrócić uwagę?
W wielu przedsiębiorstwach zatrudnia się niezależnego księgowego lub cały dział księgowości. Jest on konieczny do prowadzenia różnego rodzaju rozliczeń. Zajmuje się on prowadzeniem dokumentacji finansowej firmy. Płaci podatki oraz wypłaca wynagrodzenie pracownikom. Jednak w tym celu można także wejść we współpracę z biurem rachunkowym. Odciąży ono księgowość od podstawowych czynności. Jednak, aby tak było, potrzebne jest wzajemne zaufanie.
Czym jest biuro rachunkowe?
Biuro rachunkowe jest to firma, która ma uprawnienia do prowadzenia rozliczeń innego przedsiębiorstwa. Wykonuje ona w imieniu firmy-zleceniodawcy podstawowe obowiązki księgowe, między innymi prowadzenie:
- dokumentacji kadrowej i płacowej,
- ksiąg rachunkowych,
- ewidencji VAT,
- sporządzenie deklaracji PIT i CIT.
Dodatkowo biuro rachunkowe musi być na bieżąco ze zmieniającymi się przepisami z zakresu prawa podatkowego, prawa pracy, a także z informacjami o przepisach z zakresu ubezpieczeń społecznych czy statystyki – mówi pracownik biura rachunkowego Biuro Kuhn. Biuro rachunkowe ponadto może zajmować się archiwizacją dokumentów, monitorowaniem należności lub sporządzaniem raportów i analiz firmowych.
Jak nawiązać współpracę z biurem rachunkowym?
Żeby nawiązać współpracę z biurem rachunkowym, konieczne jest znalezienie odpowiedniego przedsiębiorstwa specjalizującego się w dziedzinie, w której prowadzona jest działalność gospodarcza. Nie wszędzie obowiązują takie same zasady i nie wszystkie biura mają wiedzę, jak działa konkretna gałąź gospodarki.
Do rozpoczęcia współpracy konieczne jest podpisanie umowy i nadanie pełnomocnictwa do reprezentowania firmy w Urzędzie Skarbowym lub Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych. Trzeba też ustalić miesięczny koszt współpracy. Należy też określić zakres pomocy. Biuro rachunkowe może zajmować się tylko jedną dziedziną rozliczeń lub też zaopiekować się przedsiębiorstwem w każdym aspekcie.
Jak wygląda codzienna współpraca?
W zależności od rodzaju współpracy biura rachunkowe zajmują się określonymi aspektami wymienionymi w umowie pomiędzy podmiotami. W każdej firmie powinien jednak znaleźć się pracownik, który jest odpowiedzialny za kontakt z biurem rachunkowym. Ułatwi to cały proces i współpraca będzie przebiegała w profesjonalny sposób.
Ważne jest także zaufanie pomiędzy firmami. Tylko w takim przypadku można liczyć na korzyści, które płyną dla obu stron. Wybranie rzetelnego biura rachunkowego pozwoli skupić się na innych sprawach firmy lub całkowicie poświęcić się przedmiotowi prowadzenia działalności gospodarczej, co ma kluczowe znaczenie dla dalszego rozwoju przedsiębiorstwa.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana