Artykuł sponsorowany

Różnice między leasingiem operacyjnym a finansowym

Różnice między leasingiem operacyjnym a finansowym

Spośród wszystkich, dostępnych metod finansowania, w ostatnich latach nieustannie króluje leasing. Metoda doceniana głównie za szybkie i proste procedury. Jednak leasing niejedno ma imię. Zanim się na niego zdecydujesz, musisz zapoznać się z jego rodzajami. Dwa podstawowe to leasing operacyjny i finansowy. Jakie są różnice pomiędzy nimi? Tłumaczymy!

Słowem wstępu, czyli krótko o tym, czym jest leasing

Leasing to jeden z rodzajów stosunków cywilnoprawnych. Metoda polega na przekazaniu przez jedną stronę (finansującego) prawa do użytkowania wybranej rzeczy drugiej stronie (korzystającemu). W zamian korzystający zobowiązuje się do uiszczania ustalonych opłat. Umowa zawierana jest na ściśle określony czas. W leasing można wziąć każdy środek trwały. Przedmiotem mogą być między innymi pojazdy, sprzęt biurowy, linie produkcyjne, nieruchomości.

Leasing operacyjny

Leasing operacyjny, nazywany również leasingiem usługowym, polega na przekazaniu przez leasingodawcę leasingobiorcy środka trwałego, w zamian za opłacanie rat. Przez cały okres trwania umowy, leasingowany przedmiot pozostaje własnością finansującego. To po jego stronie leży amortyzacja, natomiast koszty związane z użytkowaniem danej rzeczy (między innymi czynsz, opłaty wstępne), leasingobiorca może dopisać jako koszty uzyskania przychodu.

Co z podatkiem VAT? Leasing usługowy, jak sama nazwa wskazuje, rozliczany jest jako usługa, zatem podatek doliczany jest do każdej raty.

Z uwagi na to, że ta forma leasingu jest zazwyczaj tańsza i korzystniejsza od finansowego, decyduje się na nią niemal 80% przedsiębiorców. Istnieją jednak przypadki, w których nie jest możliwe jego uzyskanie. Wówczas, sprawdzi się leasing finansowy.

Leasing finansowy

Leasing finansowy, podobnie jak operacyjny, polega na przekazaniu środka trwałego na określony czas. Zazwyczaj okres trwania umowy jest zbliżony do czasu ekonomicznego zużycia danego przedmiotu. Raty w leasingu finansowym podzielone są na dwie części: kapitałową (kapitał przy operacji kredytowej) i odsetkową (koszt uzyskania przychodu przez leasingobiorcę).

Jak tłumaczy specjalista z firmy AutoNaFirmę: Leasing finansowy, nazywany również kapitałowym, to forma zbliżona do kredytu, jednak z tą różnicą, że przedmiotem jest środek trwały, a nie gotówka. Leasingowany przedmiot należy do leasingobiorcy i to po jego stronie leży dokonywanie odpisów amortyzacyjnych. Po zakończeniu umowy może dokonać wykupu. Jeśli chodzi o podatek VAT – z uwagi na traktowanie leasingu finansowego jako dostawę towaru, płacony jest on od całości płatności leasingowych.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.