Artykuł sponsorowany

Ogłoszenie upadłości w przypadku śmierci przedsiębiorcy. Co warto wiedzieć?

Ogłoszenie upadłości w przypadku śmierci przedsiębiorcy. Co warto wiedzieć?

Postępowanie upadłościowe polega na likwidacji majątku upadłego. Upadłość ogłaszają przedsiębiorcy, dla których utrzymanie płynności finansowej jest bardzo trudne. Każdy przedsiębiorca, który znajduje się w ciężkiej sytuacji materialnej i ma problem z wypłacalnością, powinien jak najszybciej podjąć działania prawne. Mowa tutaj o upadłości przedsiębiorstwa. Jednak, co w przypadku śmierci przedsiębiorcy? Czy upadłość firmy będzie wtedy możliwa?

Wniosek o upadłość a śmierć przedsiębiorcy

Postępowanie upadłościowe wszczyna się wtedy, gdy przedsiębiorca jest niewypłacalny, tzn. gdy utracił zdolność do regulowania zobowiązań pieniężnych. Dzięki upadłości dłużnik może spłacić w jak największej części swoje długi. Jak jednak wygląda ogłoszenie upadłości w przypadku śmierci przedsiębiorcy? Odpowiedz na to pytanie, znajdziemy w art. 7 ustawy Prawo Upadłościowe.

W sytuacji śmierci przedsiębiorcy nadal można ogłosić jego upadłość, pod warunkiem że wniosek o ogłoszenie upadłości zostanie złożony w terminie roku od dnia śmierci przedsiębiorcy. W przypadku ustanowienia zarządu sukcesyjnego złożenie wniosku o upadłość przedsiębiorcy również jest możliwe - nawet po upływie roku od dnia jego śmierci, a przed dniem wygaśnięcia zarządu sukcesyjnego. Przy czym należy zapamiętać, że niezłożenie wniosku w terminie skutkować będzie wygaśnięciem tego uprawnienia. Warto także wiedzieć, że osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej, nie mogą ogłosić upadłości konsumenckiej w przypadku śmierci dłużnika.

Kto może złożyć wniosek o upadłość po śmierci przedsiębiorcy?

Wniosek o ogłoszenie upadłości przedsiębiorcy po jego śmierci może złożyć wierzyciel, spadkobierca, małżonek, rodzice, dzieci oraz zarządca sukcesyjny. Prawo takie nie przysługuje byłemu małżonkowi zmarłego przedsiębiorcy, małżonkowi w separacji, kuratorowi spadku czy wykonawcy testamentu – dowiadujemy się w rozmowie z ekspertem z Kancelarii Burkot Legal z Łodzi.

Pamiętaj, że w przygotowaniu wniosku o upadłość gospodarczą wraz z uzasadnieniem może pomóc doświadczona kancelaria upadłościowa, która również będzie nadzorować całe postępowanie upadłościowe, a także reprezentować interesy swoich Klientów.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.