Artykuł sponsorowany

Kto może zostać doradcą podatkowym?

Kto może zostać doradcą podatkowym?

Myślisz, że jedyną drogą, aby zostać doradcą podatkowym, jest ukończenie prawa? To rozsądne wyjście, ale na pewno niejedyne. Dowiedz się, jakie wymagania musi spełnić osoba, która chce pracować w tym zawodzie. A co z cechami charakteru i usposobienia? Co pomoże przyszłemu doradcy podatkowemu w wykonywaniu służbowych obowiązków? Weźmy te kwestie pod lupę.

Co trzeba zrobić, aby być doradcą podatkowym? 

Aby zostać doradcą podatkowym, musisz mieć wyższe wykształcenie – prawnie nie jest określone, jaki kierunek trzeba wybrać. Jednak oczywisty i niepodważalny wymóg to obszerna merytoryczna wiedza z zakresu różnych gałęzi prawa: podatkowego, finansowego czy administracyjnego. Dlatego też przyszli doradcy podatkowi bardzo często decydują się właśnie na studiowanie prawa. Niewątpliwie pomocne są też ekonomia i administracja. Warto mieć świadomość, że niektóre uczelnie mają w swej ofercie oddzielny kierunek doradztwo podatkowe jako studia pierwszego i drugiego stopnia albo podyplomowe. Jednym zdaniem: warto rozważyć różne możliwości, aby móc jak najlepiej przygotować się do państwowego egzaminu będącego przepustką do zawodu. Pozytywny wynik pozwala rozpocząć obowiązkową półroczną praktykę.

Uzyskanie uprawnień zawodowych jest równoznaczne z wpisem na listę Krajowej Izby Doradców Podatkowych (czas na złożenie wniosku – trzy lata od zdania egzaminu). Poza już wspomnianymi wymogami należy między innymi mieć pełną zdolność do czynności prawnych i korzystać z pełni praw publicznych. Wszystkie warunki i zasady wykonywania doradztwa podatkowego określa Ustawa z dnia 5 lipca 1996 r. o doradztwie podatkowym (Dz.U.2020.130 t.j. z dnia 2020.01.28).

Jakie cechy pomogą? Umiejętności miękkie pod lupą 

Przede wszystkim trzeba być pewnym, że chce się pracować z klientem. Doradca podatkowy nie tylko sporządza deklaracje czy organizuje gromadzenie faktur, umów i rozliczeń, ale także reprezentuje klientów w postępowaniach przed sądami administracyjnymi, organami podatkowymi i skarbowymi. Pomaga w wyborze najbardziej korzystnych rozwiązań podatkowych, prowadzi audyty. Tutaj potrzeba umiejętności komunikacyjnych, skrupulatności w działaniu i bycia na bieżąco zarówno z działalnością klienta, jak i kwestiami prawnymi. Przydadzą się także efektywne radzenie sobie ze stresem, predyspozycje przywódcze oraz kreatywność – wyjaśnia specjalista z  biura doradztwa podatkowego Lidii Sarneckiej mającego siedzibę w Toruniu, specjalizującego się w kompleksowym doradztwie podatkowym.

Spełnienie warunków określonych we wspomnianej ustawie i wykorzystywanie umiejętności miękkich (da się nad nimi pracować!) pozwoli z podniesioną głową przyrzec rzetelne i sumienne wykonywanie zawodu, a więc szczególnie kierowanie się dobrem klienta. Podsumowując: kto może zostać (dobrym!) doradcą podatkowym? Osoba, która zda egzamin, odbędzie praktyki, złoży ślubowanie i będzie działać zgodnie z nim.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.