Artykuł sponsorowany

Kto i kiedy musi sporządzać sprawozdania księgowe?

Kto i kiedy musi sporządzać sprawozdania księgowe?

Prowadzenie firmy wiąże się z zajmowaniem się różnego rodzaju sprawami prawnymi oraz księgowymi. Niektóre dokumenty przygotowuje się raz w roku w celu dokonania swego rodzaju podsumowania. Tak jest na przykład w przypadku sprawozdań. Na czym konkretnie polega ich sporządzanie oraz kto i kiedy powinien się tym zająć? Przeczytaj tekst, jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat sprawozdań księgowych.

Co to jest sprawozdanie księgowe?

Sprawozdania księgowe nazywane są również finansowymi, bo odnoszą się one do ksiąg rachunkowych danej firmy. Dokument tego typu zawiera informacje dotyczące między innymi zysków i strat przedsiębiorstwa, a także bilansu aktywów i pasywów. Czasem wymagane są również dodatkowe załączniki. Możliwe jest uzyskanie pomocy w przygotowywaniu sprawozdań księgowych (Wrocław to jedno z miast, gdzie działają zajmujący się tym specjaliści).

Niespełnienie tego obowiązku wiąże się z nałożeniem kary na przedsiębiorcę. Może ona mieć między innymi formę grzywny, rozwiązania spółki, a nawet pozbawienia wolności. Zdecydowanie warto skontaktować się z odpowiednim doradcą w sprawie sporządzenia sprawozdania księgowego, tak aby poprawnie przygotować dokument oraz upewnić się, że nie została pominięta żadna istotna kwestia.

Należy również dowiedzieć się, jaka forma rozliczenia obowiązuje daną firmę. Co więcej, warto zdawać sobie sprawę z tego, ze obecnie sprawozdania finansowe składa się zazwyczaj elektronicznie.

Obowiązek sprawozdania księgowego – kogo dotyczy?

Sprawozdania finansowe obowiązują firmy o różnym charakterze (na przykład spółka z ograniczoną odpowiedzialnością czy jednoosobowa działalność gospodarcza), konieczne jest zatem upewnienie się, jak przedstawia się sytuacja w przypadku konkretnego przedsiębiorstwa. Za przygotowanie dokumentu odpowiedzialni są kierownicy danej jednostki. Mogą oni zlecić sporządzenie sprawozdania specjalistom, na przykład tym pracującym w firmie J-J Biuro Rachunkowe Jacek Jakubowski.

Termin złożenia dokumentu zależy od konkretnej firmy, punktem odniesienia jest bowiem dzień bilansowy. Tą nazwą określa się moment składania sprawozdania finansowego. Przedsiębiorcy mają zwykle 3 miesiące od dnia bilansowego na sporządzenie dokumentu. Następnie zostaje on przekazany do organów, które muszą go potwierdzić. Wszystkie działania powinny być przeprowadzone maksymalnie w pół roku. Warto zadbać o to, aby sprawozdanie księgowe zostało poprawnie przygotowane. Skorzystanie z usług wykwalifikowanych specjalistów na pewno w tym pomoże.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.