Artykuł sponsorowany

Kiedy przedsiębiorca staje się płatnikiem VAT?

Kiedy przedsiębiorca staje się płatnikiem VAT?

Prowadzenie własnej działalności gospodarczej bardzo często wiąże się z koniecznością podejmowania trudnych, a jednocześnie kluczowych decyzji. Jedną z nich jest między innymi stanie się podatnikiem VAT. Obowiązujące w kraju przepisy jasno jednak stwierdzają, w jakich sytuacjach firma powinna przejść na rozliczenia VAT. Chcesz wiedzieć więcej na ten temat? Podpowiadamy.

Kiedy przedsiębiorca staje się płatnikiem VAT?

Obowiązująca w Polsce ustawa o VAT, dokładnie definiuje, jacy przedsiębiorcy powinni być czynnymi podatnikami VAT. W myśl tych przepisów są to wszyscy właściciele firm zajmujący się dostawą określonych w ustawie towarów. Dotyczy to między innymi:

  • energii elektrycznej,
  • samochodów osobowych,
  • wyrobów tytoniowych.

Co więcej, wspomniane rozliczenie obejmuje także swym zakresem podmioty świadczące usługi prawnicze, doradcze czy jubilerskie. Elementem, który dodatkowo wpływa na pozostałe firmy działające w innym zakresie, jest ich dochód. Oznacza to, że przedsiębiorcy wykazujący obrót na poziomie powyżej 200 000 złotych muszą odprowadzać podatek VAT. Wyjątek stanowią jedynie firmy obracające towarami, które ustawowo zwolnione są z tego obowiązku. Jak podkreślają specjaliści z takich firm jak Biuro rachunkowe DEKRET24.PL – spora grupa przedsiębiorców może zrezygnować z bycia płatnikiem VAT. Nie zawsze jednak jest to opłacalne rozwiązanie.

Kiedy warto być czynnym płatnikiem VAT?

Przedsiębiorcy, którzy nie mają obowiązku przejścia na rozliczenia VAT, w niektórych sytuacjach powinni zastanowić się nad tym rozwiązaniem. Warto rozważyć, czy w przyszłości nie utrudni to rozliczeń z potencjalnymi kontrahentami. Korzyści dla właściciela firmy, który zyskuje status aktywnego płatnika VAT, jest wiele. Do najważniejszych można zaliczyć między innymi możliwość pozyskiwania dodatkowych środków. Płatnicy VAT zyskują możliwość odliczenia od faktur pewnych kosztów, które wynikają z tytułu prowadzenia działalności. Tego typu udogodnienie pozwala często na spore oszczędności.

Oprócz korzyści, jakie niesie ze sobą bycie aktywnym płatnikiem VAT, przedsiębiorcy muszą dodatkowo spełniać określone obowiązki. Jednym z nich jest biała lista, która ma być zabezpieczeniem przed próbami związanymi z wyłudzeniami podatku VAT. Jest to zestawienie kont bankowych, na które muszą spływać płatności przekraczające sumę 15 tysięcy złotych. Nie jest to jednak duże utrudnienie, szczególnie jeżeli księgowością firmy zajmują się specjaliści z wieloletnim doświadczeniem, którzy znają przepisy prawne.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.