Artykuł sponsorowany

Kiedy przedsiębiorca musi płacić podatek VAT?

Kiedy przedsiębiorca musi płacić podatek VAT?

Przedsiębiorcy rozpoczynający działalność stoją przed wieloma wyborami. Wśród decyzji, które muszą podjąć, znajduje się kwestia zarejestrowania jako podatnik VAT lub nie. Choć najczęściej startujące biznesy są zwolnione z obowiązku płacenia podatku VAT z uwagi na nieprzekroczenie progu dochodowego wyznaczonego przez przepisy, wielu przedsiębiorców decyduje się dobrowolnie na formę rozliczenia z fiskusem. Kiedy firma musi, a kiedy może rozliczać się z podatku VAT?

Podmioty zobowiązanie do płacenia podatku VAT

Podatek VAT został uregulowany w ustawie z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług. Tzw. Ustawa VAT określa wszystkie regulacje dotyczące wysokości podatku oraz podatników, którzy są zobowiązani do jego płacenia. Formalnie VAT płacą przedsiębiorcy, jednak w praktyce podatek doliczany jest do ceny sprzedawanego towaru lub usługi. Czynnymi płatnikami podatku VAT są firmy, których przychody za miniony rok przekroczyły 200 tysięcy złotych. Niektórzy przedsiębiorcy zobowiązani są do rejestracji jako podatnicy VAT i prowadzenia pełnej bądź uproszczonej księgowości bez względu na to, jaki obrót osiągną w danym roku podatkowym. Należą do nich:

    • przedsiębiorstwa, które dokonują dostaw wymienionych w art. 113 ust. 13 Ustawy o VAT,
    • przedsiębiorstwa świadczące usługi prawnicze, jubilerskie, ściągania długów, w zakresie doradztwa,
    • przedsiębiorstwa, które nie posiadają siedziby działalności na terytorium kraju.

Zwolenia z płacenia podatku VAT

Zwolnienie podmiotowe reguluje art. 113 ust 1 Ustawy o VAT, zgodnie z którym z płacenia podatku zwolnieni są wszyscy przedsiębiorcy, którzy w danym roku podatkowym nie osiągnęli kwoty sprzedaży w wysokości 200 000 zł. Co oznacza, że większość biznesów rozpoczynających działalność nie ma obowiązku rejestrowania się jako podatnik VAT. Wiele zawodów i działalności nie musi być podatnikiem VAT nawet po przekroczeniu wskazanej w ustawie kwoty. Zwolnienie przedmiotowe przysługuje między innymi lekarze, psycholodzy, pielęgniarki i pozostali przedsiębiorcy wskazani w art. 43 ust. 1 Ustawy o VAT.

Czy warto być płatnikiem VAT?

Wielu klientów biura rachunkowego Duet decyduje się na rejestrację jako czynny płatnik VAT  z uwagi na korzyści, jakie niesie taka forma rozliczania się z Urzędem Skarbowym. Jedną z nich jest możliwość odliczenia VAT-u podczas firmowych zakupów. Status płatnika VAT może mieć również kluczowe znaczenie w zawieraniu umów z kontrahentami, którzy również będąc płatnikami, chętniej zdecydują się na towary, które będą mogli zaliczyć do kosztów prowadzenia działalności.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.