Artykuł sponsorowany

Jakie są formy opodatkowania działalności gospodarczej?

Jakie są formy opodatkowania działalności gospodarczej?

Zakładając działalność gospodarczą w naszym kraju mamy do wyboru trzy różnorodne formy opodatkowania swoich dochodów - na zasadach ogólnych według skali podatkowej, podatek liniowy oraz ryczał od przychodów ewidencjonowanych. Każda z nich cechuje się natomiast odmiennymi wadami i zaletami. Dlatego też wszystkie z nich omawiamy szczegółowo, co z pewnością ułatwi właściwy wybór między nimi.

Charakterystyka opodatkowania na zasadach ogólnych

Opodatkowanie dochodów na zasadach ogólnych jest podstawową, a tym samym najczęściej wybieraną przez przedsiębiorców formą opodatkowania. W wielu przypadkach polecana jest ona także przez specjalistów, takich jak biuro rachunkowe Zysk z Gorzowa Wielkopolskiego dla osób zakładających JDG. W tym przypadku podstawą opodatkowania są dochody, czyli przychody pomniejszone o koszty. Sam należny podatek dochodowy wyliczany jest natomiast według skali zależnej od wysokości uzyskiwanych zysków i wynosi:

Przeczytaj również: Kiedy warto wybrać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych?

  • 12% dla dochodów nie większych niż 120 000 zł,

  • 32% dla dochodów powyżej 120 000 zł.

Opodatkowanie dochodu na zasadach ogólnych wymaga prowadzenia pełnej lub uproszczonej księgowości w postaci KPiR. Do jego zalet zaliczyć można natomiast możliwość skorzystania z ulg i odliczeń od dochodu czy podatku.

Przeczytaj również: Jakie błędy księgowe najczęściej popełniają przedsiębiorcy?

Charakterystyka podatku liniowego

W przypadku opodatkowania liniowego podstawę do wyliczeń wysokości podatku dochodowego również stanowi dochód przedsiębiorcy. Wyliczany jest on natomiast zawsze jednolitą stawką wynoszącą 19%, bez względu na jego wysokość. Rozwiązanie to polecane jest więc dla przedsiębiorców, którzy wiedzą, że w ciągu roku podatkowego ich dochody będą wyższe niż 120 000 zł. Przy czym w tym przypadku nie można stosować ulg i odliczeń od dochodu czy podatku.

Przeczytaj również: Jednoosobowa działalność gospodarcza - czy warto korzystać z biura rachunkowego?

Charakterystyka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych to ostatnia z dostępnych form opodatkowania. Nie może być one jednak stosowana w przypadku każdej działalności gospodarczej. Ich szczegółowy wykaz określa natomiast art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. W przypadku ryczałtu wysokość podatku wyliczana jest nie od dochodu, a od wysokości osiągniętych przychodów. Nie może być ona więc pomniejszona przez koszty.

Stawka podatku zależy z kolei od rodzaju prowadzonej działalności i może wynosić od 3% do nawet 17%.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.