Jak opracować zakładowy plan kont?
Czy wiesz o tym, o cechuje prawidłowo opracowany zakładowy plan kont? A może masz wątpliwości dotyczące tego, jakie elementy wpływają na organizację takiego planu? Jeżeli chcesz poznać odpowiedzi na te i na wiele innych pytań związanych z interesującym Cię tematem, zapoznaj się z przygotowanym przez nas artykułem. Sprawdź, co warto wiedzieć na temat zakładowego planu kont – po to, by móc przygotować odpowiedni plan.
Czym jest zakładowy plan kont?
Zakładowy plan kont, w skrócie ZPK, należy do usług świadczonych przez liczne biura rachunkowe. Opracowywaniem jego struktury zajmuje się między innymi Biuro rachunkowe Marka Sowińskiego w Sopocie. Jest to jeden z elementów wpływających na specyfikę sposobu prowadzenia ksiąg rachunkowych podmiotu gospodarczego.
W zakładowych planach kont wykazywane są konta księgi głównej i ksiąg pomocniczych, a także uprzednio ustalone zasady klasyfikacji zdarzeń. Co ważne, na ich organizację mogą mieć wpływ liczne czynnikami, których uwzględnienie przez podmioty świadczące usługi księgowe w Sopocie lub w innych miejscowościach jest niezbędne podczas opracowywania zakładowego planu kont dla danego przedsiębiorstwa. Do elementów przesądzających o specyfice organizacji zakładowego planu kont należy:
- wielkość i struktura przedsiębiorstwa,
- charakterystyka działalności firmy,
- forma prawna przedsiębiorstwa,
- aktualne przepisy w zakresie prawa podatkowego i statystyki,
- potrzeby ewidencyjne przedsiębiorstwa,
- potrzeby informacyjne firmy,
- wzór sprawozdania finansowego.
Dzięki opracowaniu zakładowego planu kont możliwa jest ewidencja wszystkich zasobów gospodarczych posiadanych przez przedsiębiorstwo i źródeł, z których są finansowane, a także zmian w tym zakresie. Poza tym w zakładowym planie kont prezentowane są wyniki danej działalności.
O czym warto pamiętać podczas sporządzania zakładowego planu kont?
Podczas opracowywania zakładowego planu kont możliwe jest skorzystanie z wzorcowego planu kont, który został przyjęty w przedsiębiorstwie. Nie ma również przeciwwskazań do modyfikacji takiego wzorca – z uwzględnieniem realnych potrzeb i specyfiki firmy. Kierownicy jednostki nierzadko decydują się też na przygotowanie własnego zakładowego planu kont. Zadanie to można zrealizować z pomocą wybranego biura rachunkowego. Należy jednak pamiętać o podstawowych zadaniach takiego planu, czyli umożliwianiu sporządzania sprawozdań finansowych, statystycznych sprawozdań finansowych, a także deklaracji i zeznań podatkowych.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana