Artykuł sponsorowany

Dowiedz się, czym jest i co zawiera Jednolity Plik Kontrolny

Dowiedz się, czym jest i co zawiera Jednolity Plik Kontrolny

Jednolity Plik Kontrolny to innowacyjne narzędzie. Umożliwia Ministerstwu Finansów lepszą kontrolę nad transakcjami gospodarczymi danego przedsiębiorstwa. System ten pozwala, zatem na szybką identyfikację ewentualnych nieprawidłowości. Tym samym przyczynia się do uszczelnienia systemu podatkowego. Co jeszcze warto wiedzieć na jego temat? Na to pytanie odpowiada poniższy artykuł.

Charakterystyka JPK

Jednolity Plik Kontrolny to system wprowadzony w Polsce od 2015 roku. JPK ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zgodnie z definicją, ten plik jest zestawem informacji dotyczących wszelkich transakcji gospodarczych wybranej firmy. W praktyce oznacza to, że każdy przedsiębiorca ma obowiązek, co miesiąc przekazywać do urzędu skarbowego wykaz zawierający takie dane, lub dostarczyć go na wezwanie organu skarbowego w innym terminie. JPK, którego sporządzaniem zajmuje się m.in. biuro E-pok z Warszawy, pozwala Ministerstwu Finansów na sprawną i szybką kontrolę wszelkich nieprawidłowości w firmie. Dzięki zastosowaniu specjalistycznych systemów informatycznych weryfikujących informacje zawarte w pliku.

Dzięki zrozumieniu otaczających nas procedur związanych z JPK, przedsiębiorcy mogą prowadzić swoją działalność gospodarczą w sposób zgodny z obowiązującymi przepisami. I co bardzo ważne, uniknąć potencjalnych problemów związanych z niewłaściwym rozliczaniem się z urzędami skarbowymi.

Zastosowanie i elementy JPK

Ministerstwo Finansów wprowadziło wiele struktur JPK, które są sukcesywnie poszerzane. Obecnie można wyróżnić takie elementy pliku jak:

  • JPK_VAT (JPK ewidencji VAT),

  • JPK_KR (JPK Ksiąg Rachunkowych),

  • JPK_WB (JPK Wyciągów Bankowych),

  • JPK_MAG (JPK Magazynu czy też inaczej Stanów Magazynowych), J

  • PK_FA (JPK Faktur).

Lista obejmuje także JPK_PKPIR (JPK Księgi Przychodów i Rozchodów) oraz JPK_EWP (JPK Ewidencji Przychodów). Każda ze struktur powinna posiadać elementy takie jak nagłówek, część merytoryczna oraz część weryfikacyjna. Ponadto, każdy JPK musi zawierać wiele pól obowiązkowych, aby plik był w pełni poprawny.

Terminy składania JPK, czym może zająć się firma świadcząca usługi księgowe, są zależne od formy prowadzenia przedsiębiorstwa, jego wielkości oraz rodzaju rozliczania się. Przykładowo, większość przedsiębiorców wysyła JPK_VAT za poprzedni miesiąc do 25. dnia obowiązującego miesiąca. Pozostałe struktury JPK przedsiębiorcy powinni dostarczać do fiskusa według otrzymanego żądania od Urzędu Skarbowego. Warto zaznaczyć, że firma może wystosować do Urzędu odpowiednią prośbę o przedłużenie terminu związanego z dostarczeniem JPK, jednak powód musi zostać rzetelnie uzasadniony.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Opracowanie artykułu

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.