Artykuł sponsorowany

Czym różni się księgowość uproszczona od pełnej?

Czym różni się księgowość uproszczona od pełnej?

Podczas zakładania firmy należy dopełnić wiele formalności i podjąć różnorodne decyzje, które będą miały wpływ na jej późniejsze funkcjonowanie. Jedna z nich dotyczy między innymi formy prowadzenia księgowości firmowej. Dostępne najczęściej, ale nie zawsze opcje to natomiast księgowość pełna oraz uproszczona. Sprawdź więc czym się one różnią między sobą!

Czym jest księgowość uproszczona i co ją wyróżnia?

Księgowość uproszczona polega na prowadzeniu ewidencji przychodów i rozchodów firmy za pomocą Księgi Przychodów i Rozchodów określanej skrótem KPiR lub ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych czy też karty podatkowej. Cechuje się ona więc prostymi rozwiązaniami, które wykorzystywane są do gromadzenia wszelkich informacji związanych z finansami przedsiębiorstwa. Ceny za prowadzenie uproszczonej księgowości, oferowane przez specjalistów między innymi takich jak Kancelaria usług księgowych z Katowic, są o wiele niższe od tych dotyczących prowadzenia pełnej księgowości. Dlatego też rozwiązanie to cieszy się dużą popularnością wśród mikroprzedsiębiorców oraz osób prowadzących JDG.

Czym charakteryzuje się pełna księgowość?

Pełna księgowość opiera się na prowadzeniu ksiąg handlowych, w których ewidencjonowane są w szczegółowy sposób wszelkie informacje finansowe związane z działalnością przedsiębiorstwa. W jej skład wchodzą między innymi wykazy obrotów oraz sald, a także informacje o aktywach i pasywach firmy. Z tego względu pełna księgowość jest trudniejsza, jeśli chodzi o jej prowadzenie, a co za tym idzie koszt związanych z tym usług oferowanych przez biura rachunkowe wyższy. Zaletą tego rozwiązania jest jednak lepszy wgląd w finanse przedsiębiorstwa. Dodatkowo w przypadku pełnej księgowości należy także zaznaczyć, że niektóre z podmiotów gospodarczych, zgodnie z obowiązującymi przepisami są zobowiązane do jej prowadzenia.

Kto ma obowiązek prowadzenia pełnej księgowości?

Brak wyboru między pełna a uproszczoną księgowością i konieczność zastosowania wyłącznie pierwszego z rozwiązań dotyczy:

  • spółek komandytowych,

  • spółek komandytowo-akcyjnych,

  • spółek akcyjnych,

  • spółek z o.o..

Dodatkowo pełną księgowość musi także prowadzić każde przedsiębiorstwo, które w danym roku obrotowym osiągnęło przychody o wartości nie mniejszej niż równowartość 2 milionów euro.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.