Czym kierować się podczas wyboru biura rachunkowego?
Zakładając własny biznes, jesteśmy niemal zmuszeni do prowadzenia księgowości. Niektóre firmy doskonale radzą sobie bez biura rachunkowego, jednak – przy obecnych zagmatwanych zasadach ekonomicznych – jest to rzadkość. Niezależnie od tego, czy jesteśmy założycielami jednoosobowej działalności gospodarczej, czy raczej większej spółki, przed każdym z nas staje pytanie – jak wybrać dobre biuro rachunkowe? W artykule rozwiejemy wątpliwości.
Kwalifikacje i referencje biura rachunkowego
Niegdyś obowiązywały bardziej rygorystyczne zasady co do założenia biura rachunkowego w Polsce. Obecnie takie miejsce może stworzyć każda osoba, która spełniła trzy warunki:
posiada pełną zdolność do czynności prawnych,
zawarła umowę ubezpieczenia OC na wypadek szkód związanych z prowadzoną działalnością (bardzo ważna kwestia dla klienta),
nie była karana w zakresie pewnych przestępstw (szczególnie związanych z księgowością, ekonomią).
W związku z tym wybór biura rachunkowego jest utrudniony. Łatwo można trafić na słabą firmę, która źle poprowadzi nasze firmowe finanse. Każdy potencjalny klient powinien sprawdzić, jakie referencje, kwalifikacje i doświadczenie ma dane biuro rachunkowe. Ponadto warto się dowiedzieć, jakie tytuły zawodowe posiadają wszyscy zatrudnienie specjaliści (czy i z jakim wynikiem ukończyli studia, kursy). Należy także sprawdzić opinie – w internecie bądź wśród dawnych klientów danego biura rachunkowego (jeżeli mamy do nich dostęp). Według ogólnej opinii nowoczesne biuro rachunkowe ADF Lidmar spełnia wszystkie standardy.
Obecność ubezpieczenia OC
Mimo wszystko lepiej się upewnić, czy biuro rachunkowe rzeczywiście posiada ubezpieczenie OC (musi, to jego obowiązek). Dzięki niemu w razie błędu pracowników klienci mogą dochodzić rekompensaty szkody. Warto jednak dopytać, jaki jest zakres owego ubezpieczenia oraz wartość sumy gwarancyjnej. Poza podstawowymi kryteriami istnieją także tzw. ubezpieczenia nadwyżkowe, z których muszą korzystać biura rachunkowe obsługujące większe przedsiębiorstwa (ponoszą większe ryzyko).
Dodatkowe ułatwienia
Coraz więcej biur rachunkowych decyduje się prowadzić tzw. biuro wirtualne (księgowość w chmurze). Dzięki niemu wszystkie wyliczenia, dokumenty i sprawy finansowe będą przechowywane elektronicznie.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana