Artykuł sponsorowany

Czym jest płynność finansowa przedsiębiorstwa?

Czym jest płynność finansowa przedsiębiorstwa?

Aby przedsiębiorstwo mogło sprawnie działać, a także konkurować z innymi firmami na rynku musi mieć wysoką płynność finansową. Systematyczna kontrola płynności finansowej pozwala w porę podjąć odpowiednie działania prawne, np. zdecydować się na restrukturyzację długu, co zapobiegnie upadłości przedsiębiorstwa. Sprawdź, czym jest płynność finansowa i dlaczego jest taka ważna w każdej firmie!

Na czym polega płynność finansowa firmy?

Płynność finansowa przedsiębiorstwa to nic innego jak zdolność firmy do terminowego regulowania bieżących zobowiązań wobec kontrahentów (niezbędne zakupy, leasing pojazdów i maszyn, czynsz itp.), pracowników (wypłata wynagrodzeń dla pracowników) czy organów podatkowych (US i ZUS). Płynność finansową można określić jako różnicę pomiędzy wpływami a wydatkami firmy. Czynnikami kształtującymi jest tutaj struktura bieżących aktywów obrotowych, zadłużenie przedsiębiorstwa czy udział zobowiązań w ogólnym zadłużeniu.

Co wpływa na płynność finansową przedsiębiorstwa?

Na płynność finansową firmy mogą wpływać zarówno czynniki zewnętrzne, jak i te wewnętrzne. Do tych pierwszych można zaliczyć kryzys gospodarczy, zmieniające się przepisy prawno-podatkowe, wynagrodzenia na rynku pracy, epidemie czy klęski żywiołowe, które mogą doprowadzić nawet do upadłości przedsiębiorstwa. Z kolei do czynników wewnętrznych mających wpływ na płynność finansową firmy można zaliczyć nieodpowiedni sposób zarządzania firmą, brak kontroli wydatków i wpływów, awarie i przestoje w produkcji czy sezonowość, np. w branży ślubnej czy budowlanej.

Utrata płynności finansowej

Utrata płynności finansowej polega na czasowej utracie zdolności do terminowego spłacania bieżących zobowiązań. Należy pamiętać, że kontrola nad wpływami i wydatkami pozwala na terminowe regulowanie zobowiązań.

Im szybciej zauważysz, że firma traci płynność finansową, tym szybciej będziesz mógł podjąć odpowiednie działania prawne, które uchronią firmę przed upadłością - zauważa radca prawny z kancelarii Legal Liability w Łodzi.

Do utraty płynności finansowej przedsiębiorstwa może przyczynić się wiele rzeczy, np. utrata dotychczasowych klientów (rezygnacja z kontynuowania współpracy), utrata pracowników lub zdolności kredytowej, brak rozwoju przedsiębiorstwa czy bankructwo.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.