Artykuł sponsorowany

Czy każdy przedsiębiorca musi prowadzić rejestr VAT?

Czy każdy przedsiębiorca musi prowadzić rejestr VAT?

Co do zasady, każdy przedsiębiorca jest zobowiązany do rejestracji do VAT. Jednak w dwóch przypadkach może zostać z tego obowiązku zwolniony – może wówczas prowadzić ewidencję uproszczoną lub w ogóle nie rejestrować się, ani też nie składać deklaracji. Tak więc nie każdy przedsiębiorca musi prowadzić rejestr VAT, powinien jednak wiedzieć, kiedy może z tego prawa skorzystać – w przeciwnym razie może narazić się na konsekwencje.

Kiedy można skorzystać ze zwolnienia z VAT?

Ze zwolnienia podmiotowego mogą skorzystać przedsiębiorcy, u których wartość sprzedaży netto nie przekroczyła 200 000 zł za poprzedni rok podatkowy. Ze zwolnienia mogą skorzystać także firmy, które rozpoczęły działalność w trakcie trwania roku, jednak w ich przypadku limit obliczany jest proporcjonalnie. Kwotę 200 tysięcy mnoży się przez liczbę dni prowadzenia działalności, które pozostały do końca roku, a następnie dzieli przez 365. Co ważne, przedsiębiorca zwolniony z VAT musi w tym przypadku prowadzić ewidencję uproszczoną, w celu ustalenia, czy nie przekracza limitu.

Przedsiębiorcy, którzy świadczą usługi oraz sprzedają towary zwolnione z VAT, mogą natomiast skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego. Zwolnione są firmy, które oferują m.in. usługi medyczne, związane z finansami lub edukacją. Nie muszą się rejestrować, prowadzić ewidencji, ani też składać deklaracji.

Kto jest zobowiązany do prowadzenia rejestru VAT?

Co warto dodać, istnieją podatnicy, którzy pomimo obrotów poniżej 200 000 zł rocznie nie mogą skorzystać ze zwolnienia podmiotowego. Należą do nich m.in. osoby dokonujące sprzedaży wyrobów z metali szlachetnych lub oferujących usługi jubilerskie, sprzedających wyroby tytoniowe i inne towary opodatkowane podatkiem akcyzowym, prowadzące sprzedaż wysyłkową kosmetyków, komputerów i inni, wymienieni w ustawie o podatku od towarów i usług.

Muszą oni, podobnie jak inni przedsiębiorcy, którzy nie mogą skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego ze względu na rodzaj działalności lub podmiotowego, ze względu na przekroczenie limitu, prowadzić rejestr VAT. Zazwyczaj zajmują się tym biura rachunkowe, które jednocześnie prowadzą księgowość oraz rejestr VAT związany z zakupem i sprzedażą towarów i usług danej firmy – w Łodzi taką usługę oferuje m.in. biuro księgowe ABM Consulting. To istotne, aby przedsiębiorca wywiązywał się z nałożonego prawnie obowiązku prowadzenia rejestru VAT, ponieważ brak deklaracji i zapłaty podatku może zostać uznany za przestępstwo karno-skarbowe, za które grozi kara grzywny, a nawet pozbawienia wolności.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.