Artykuł sponsorowany

Częste błędy księgowe popełniane przez przedsiębiorców

Częste błędy księgowe popełniane przez przedsiębiorców

Założenie firmy wiąże się z wieloma działaniami z zakresu rozliczeń i podatków. Aby dobrze prowadzić swój biznes, należy więc poznać tajniki księgowości lub zatrudnić fachowca. Częstym zjawiskiem jest jednak chęć samodzielnego wykonywania wszystkich tego typu czynności. Może to skutkować błędami i późniejszymi trudnościami. Sprawdź, czego należy unikać!

Błąd nr 1 – brak dostosowania się do terminów płatności ZUS i US

Częstym problemem dla przedsiębiorców jest niedostosowywanie się do terminów płatności. Warto więc sprawdzić te parametry i zawsze płacić określone składki na czas. W celu zapoznania się z datami regulowania należności do ZUS i US trzeba przeczytać zapisy na stronie internetowej wyżej wymienionych instytucji. W przypadku zróżnicowanych działalności daty płatności są inne.

Błąd nr 2 – brak oddzielnych zestawień z remanentu na daty 1 stycznia i 31 grudnia

Kolejną ważną informacją jest fakt, że wielu przedsiębiorców nie uwzględnia zestawień z remanentu na dzień 1 stycznia, a jedynie na 31 grudnia. Należy więc przygotować dwa osobne dokumenty z informacją ze spisu na oba dni. Wartość tych zestawień będzie najczęściej zbliżona lub taka sama, jednak przepisy nakazują wykonywać remanent właśnie w ten sposób.

Błąd nr 3 ­ niepoprawne rozliczenia PIT

Obsługując formularze typu PIT, należy uniknąć błędów księgowych. Niepoprawne rozliczenie może nieść za sobą skutki prawne. Popularne pomyłki to pomijanie współmałżonka lub złe dane kontaktowe w kartach deklaracji. Ważny jest także termin nadsyłania lub dostarczania PIT do Urzędu Skarbowego. Wszystkie wartości finansowe wpisane w formularzach również powinny być zgodne z zarobkami.

– Termin rozliczenia PIT to daty od 15 lutego do 31 kwietnia. Co roku może się to jednak zmieniać. Deklarację można złożyć przez internet lub osobiście w przypisanym Urzędzie Skarbowym – informuje pracownik biura rachunkowego Micash z Wadowic.

Błąd nr 4 – brak wysłanej deklaracji VAT lub nieterminowość w tej kwestii

Deklaracja VAT powinna być złożona do 25 dnia miesiąca po okresie, za który przedsiębiorca wystawia taki dokument. Brak respektowania tej zasady może mieć niekorzystne skutki skarbowe. Deklarację składa się co miesiąc lub też kwartalnie.

Inne ważne błędy popełniane przez przedsiębiorców

Inne nieprawidłowości są także związane z ujmowaniem przychodów w niewłaściwych okresach. Kolejnym błędem jest rozliczanie deklaracji PIT ze zbyt małym przychodem – z tego powodu należy uzgodnić wszystkie kwestie z pracodawcą lub zleceniodawcą. W przypadku transakcji zagranicznych i należnego podatku VAT warto zatrudnić specjalistów, którzy zajmują się takimi działaniami na co dzień.

 

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.