Częste błędy księgowe popełniane przez przedsiębiorców
Założenie firmy wiąże się z wieloma działaniami z zakresu rozliczeń i podatków. Aby dobrze prowadzić swój biznes, należy więc poznać tajniki księgowości lub zatrudnić fachowca. Częstym zjawiskiem jest jednak chęć samodzielnego wykonywania wszystkich tego typu czynności. Może to skutkować błędami i późniejszymi trudnościami. Sprawdź, czego należy unikać!
Błąd nr 1 – brak dostosowania się do terminów płatności ZUS i US
Częstym problemem dla przedsiębiorców jest niedostosowywanie się do terminów płatności. Warto więc sprawdzić te parametry i zawsze płacić określone składki na czas. W celu zapoznania się z datami regulowania należności do ZUS i US trzeba przeczytać zapisy na stronie internetowej wyżej wymienionych instytucji. W przypadku zróżnicowanych działalności daty płatności są inne.
Błąd nr 2 – brak oddzielnych zestawień z remanentu na daty 1 stycznia i 31 grudnia
Kolejną ważną informacją jest fakt, że wielu przedsiębiorców nie uwzględnia zestawień z remanentu na dzień 1 stycznia, a jedynie na 31 grudnia. Należy więc przygotować dwa osobne dokumenty z informacją ze spisu na oba dni. Wartość tych zestawień będzie najczęściej zbliżona lub taka sama, jednak przepisy nakazują wykonywać remanent właśnie w ten sposób.
Błąd nr 3 niepoprawne rozliczenia PIT
Obsługując formularze typu PIT, należy uniknąć błędów księgowych. Niepoprawne rozliczenie może nieść za sobą skutki prawne. Popularne pomyłki to pomijanie współmałżonka lub złe dane kontaktowe w kartach deklaracji. Ważny jest także termin nadsyłania lub dostarczania PIT do Urzędu Skarbowego. Wszystkie wartości finansowe wpisane w formularzach również powinny być zgodne z zarobkami.
– Termin rozliczenia PIT to daty od 15 lutego do 31 kwietnia. Co roku może się to jednak zmieniać. Deklarację można złożyć przez internet lub osobiście w przypisanym Urzędzie Skarbowym – informuje pracownik biura rachunkowego Micash z Wadowic.
Błąd nr 4 – brak wysłanej deklaracji VAT lub nieterminowość w tej kwestii
Deklaracja VAT powinna być złożona do 25 dnia miesiąca po okresie, za który przedsiębiorca wystawia taki dokument. Brak respektowania tej zasady może mieć niekorzystne skutki skarbowe. Deklarację składa się co miesiąc lub też kwartalnie.
Inne ważne błędy popełniane przez przedsiębiorców
Inne nieprawidłowości są także związane z ujmowaniem przychodów w niewłaściwych okresach. Kolejnym błędem jest rozliczanie deklaracji PIT ze zbyt małym przychodem – z tego powodu należy uzgodnić wszystkie kwestie z pracodawcą lub zleceniodawcą. W przypadku transakcji zagranicznych i należnego podatku VAT warto zatrudnić specjalistów, którzy zajmują się takimi działaniami na co dzień.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana